Ritmuri de baza

Azi o sa vorbim putin despre ritm…zic „putin” pentru ca ritmul e un subiect foarte vast si destul de greu de predat fara a fi fata in fata cu cel pe care il inveti…o sa va faceti o mica idee despre ce inseamna ritm, cum il aplicam pe chitara si o sa vedem si cateva ritmuri de baza.

Ce este ritmul?

Ritmul este destul de greu de definit…cel putin in ce ne priveste, adica domeniul muzical…pentru ca majoritatea incepatorilor nu vor sa fie speriati de note, jumatati de note, patrimi de note, masuri, etc., o sa incerc sa fac totul cat mai simplu si aplicat (cel putin, pentru moment🙂 )… Daca aruncam un ochi in DEX, vom vedea ca nici ei nu au o definitie clara, dar culegand cate ceva din fiecare definitie, eu am ajuns la „definitia” :

Ritmul – o organizare armonioasa a sunetelor, cu o succesiune regulata in timp.

Un lucru pe care eu il sustin este ca ritmul nu poate fi invatat…el trebuie simtit…trebuie sa te nasti cu el in sange🙂 …daaar, prin exercitiu, totul se poate invata, asa ca hai sa incepem!

Bazele ritmului

Sper ca aveti chitara acordata (daca nu, intra aici) si ca stiti sa tineti pana in mana (daca nu, intra aici) pentru ca altfel nu putem sa incepem. Hai mai intai sa vorbim putin despre ritm si apoi sa ne uitam pe cateva exemple.

Vom atinge toate coardele cu pana…pana va fi tinuta la un mic unghi fata de coarde…asta tine mai mult de preferinte…eu prefer ca dupa ce am pana pozitionata orizontal sa o rotesc putin in sens invers acelor de ceasornic …alta idee este ca nu e un test de forta, asa ca incercati sa aveti mana cat mai relaxata…strangeti pana destul de tare incat sa nu va cada din mana si sa nu-si schimbe pozitia in timp ce cantati…tineti mana dreapta relaxata si lasati-o sa alunece pe corzi…o sa vedem ce se intampla daca nu respectam aceste lucruri intr-un contra-exemplu putin mai tarziu…scopul nostru nu este sa rupem corzile sau pana, ci sa le „mangaiem”…de asemenea, incercam sa atingem corzile cu pana in dreptul rozetei (gaura cutiei de rezonanta) pentru un sunet cat mai clar si armonios…probabil o sa considerati ca sunt detalii inutile momentan, insa o sa vedeti ca va ajuta foarte mult cand chiar incepeti sa cantati.

Downstroke

Numele zice totul…vom atinge coardele cu pana de la coarda cea mai groasa la coarda cea mai subtire si repetam de multe multe ori pana ne iese perfect. In aceasta lectie o sa ne lasam mana stanga libera…puteti sa beti un ceai, sa va mangaiati jucaria de plus, etc., pentru ca ne vom concentra doar pe mana dreapta. Daca nu iti iese din prima, ia-o foarte foarte foarte incet, caci viteza se construieste cu timpul! O sa fie si cateva exemple de ce se poate face cu ritmul respectiv, dar nu trebuie sa faci si tu asta…este doar un exemplu ca sa vezi potentialul ritmului respectiv, asa ca nu te ingrijora!

Upstroke

Puteti da va dati seama si singuri ca in loc sa atingem coardele de sus in jos, le vom atinge invers, adica de la coarda cea mai subtire la coarda cea mai groasa…nu o sa insist cu un exemplu, dar datoria voastra e sa il incercati, sa-l repetati pana va iese pentru ca il vom folosi imediat!

Ritmul de folk

La noi asa este cunoscut…e un ritm foarte popular, pe care il intalnim in foarte multe melodii si este adevarata baza a ritmului, dupa parerea mea…la inceput o sa va fie foarte greu, asa ca exersati cat mai mult pana va iese…daca v-a iesit o data, incercati sa-l repetati imediat dupa, pana totul suna legat. Ca sa stiti exact ce trebuie sa faceti, am facut o mica ilustratie:

Folk Rhythm

Hai sa vedem acum si cum ar trebui sa sune si un mic exemplu cu ce putem face cu acest ritm…utilizarile sunt infinite, dar am dat acest exemplu simplu ca sa va faceti o idee…

Partea finala

Discutiile despre ritm pot continua foarte mult, insa aceasta este doar baza…ma astept sa exersati si sa va iasa procedeele pe care le-am descris aici…sunt foarte importante, asa ca nu sari peste ele! O sa vorbim despre ritm mereu de acum incolo pentru ca nu putem sa cantam la chitara fara el. Ca o ultima parte, mai vreau sa adaug ca, in principiu, puteti sa alternati Downstroke cu Upstroke cum vreti voi, atata timp cat suna bine…nu va fie teama sa experimentati! Doar asa veti ajunge sa cunoasteti un instrument! V-am pregatit un mic exemplu de alternare a Upstroke si Downstroke si cu asta incheiem…primele tale note din chitara! Bravo! Acum poti sa iti enervezi vecinii cu toate ritmurile astea🙂 .

5 responses to this post.

  1. Posted by Deea on Noiembrie 23, 2009 at 21:48

    Eu nu inteleg de ce sagetile de downstroke sunt in sus. „Down” nu se refera cumva la directia jos? Schema aia imi distruge perceptia despre univers.🙂 Enlighten me!

    Răspunde

    • O intrebare foarte buna! Cand canti la chitara de mai mult timp, tinzi sa uiti astfel de detalii, asa ca va invit, pe aceasta cale, sa puneti oricate intrebari cand nu ati inteles ceva si o sa fac tot posibilul sa va luminez…o sa vedem putin de tot mai incolo, cand ajungem la citirea tabulaturilor si cand ajungem sa lucram cu Guitar Pro ca asta este conventia…pana ajungem acolo, iti poti imagina ca ai chitara cu coardele spre tine si asa totul o sa aiba logica🙂 …adica, uitandu-te la chitara ta din perspectiva asta , sageata de pe desen iti va indica directia de jos in sus, adica de la coarda cea mai groasa la coarda cea mai subtire…e o conventie cu care va trebui sa va obisnuiti…sper ca ti-am lasat universul intact🙂

      Răspunde

  2. Posted by Andy on Aprilie 29, 2010 at 14:57

    Pentru ca lols … Down e in sus, pentru ca la chitara e invers : sageata down inseamna de jos in sus si sageata Up indica ca de sus in jos e bataia ….🙂 sper ca ai inteles cata la chitara si ai sa vezi ca o sa sune bine cum zice el si nici nu ti se strica”perceptia despre univers”.

    Răspunde

  3. Posted by Andra on Mai 1, 2010 at 22:23

    Am si eu o intrebare: imi trebuie pana neaparat sau as putea sa cant cumva si cu unghia?

    Răspunde

    • Paaai depinde ce vrei sa canti. Daca vrei sa mergi pe chitara spaniola, atunci pana n-are ce cauta in ecuatie, dar daca vrei sa canti chitara acustica normala, adica coarde de metal, e foarte indicat sa folosesti o pana…si suna mai bine, iar cand ajungi la melodii mai complicate si trebuie sa inveti sa folosesti pana, o sa regreti ca nu ai cantat cu ea de la bun inceput.

      Răspunde