Citirea tabulaturilor

Am fost putin mai lenes in ultimul timp, in sensul ca n-am mai scris atat de mult pe aici, dar, cu putin noroc, o sa vedeti in curand motivul…

Azi o sa vorbim despre cum sa citim o tabulatura…hai sa vedem mai intai ce este o tabulatura:

Tabulatura – un sistem de notatie muzicala cu ajutorul cifrelor sau literelor, asezate pe linii paralele;

De ce ne intereseaza pe noi? Pentru ca tabulaturile sunt o modalitate mult mai usoara pentru incepatori de a citi notele si acordurile decat daca le-ai pune o partitura in fata…asa ca o mare parte din lectiile mele se vor baza pe tabulaturi. De asemenea, gasiti pe net tabulaturi pentru foarte multe melodii si daca stiti sa le cititi, o sa puteti, cu timpul, sa cantati melodiile respective imediat ce le vedeti tab-ul.

Cum arata o tabulatura?

e |------------------------------------------------------|
B |-------3------------3------------3------------3-------|
G |-----0---0--------0---0--------2---2--------2---2-----|
D |---0-------0----0-------0----0-------0----0-------0---|
A |------------------------------------------------------|
E |-3------------3------------2------------2-------------|

Asta e un exemplu simplu de tabulatura…este de la una din primele melodii pe care le veti invata aici…hai sa vedem ce elemente are aceasta tabulatura.

  • Observam in partea stanga ca avem literele acordajului nostru, de jos in sus, adica E A D G B e (daca nu stii ce sunt aceste litere, intra aici pentru articolul meu despre acordarea chitarelor)…foarte multi oameni pun intrebarea „dar de ce sunt literele invers fata de cum sunt pe chitara?”…aici e vorba de o conventie internationala…privim chitara noastra ca si cum ar avea rozeta (gaura cutiei de rezonanta) spre noi, adica asa…sper ca acum are putin mai multa logica…e o conventie cu care trebuie sa va obisnuiti, pentru ca asa veti gasi tabulaturile peste tot…si mai detaliat, prima linie din tabulatura corespunde celei mai subtiri coarde a chitarei, adica Mi-ul subtire, adica e …a doua linie din tabulatura corespunde urmatoarei coarde ca grosime, adica Si, adica B…si tot asa pana la: ultima linie din tabulatura corespunde celei mai groase coarde ale chitarei, adica Mi-ul gros, adica E…hope you got it🙂 …o sa dati si peste tabulaturi care au alte litere in stanga, deci alt acordaj si daca nu stiti sa va acordati chitara in acel mod (stai linistit, o sa invatam aici si alte acordaje), nu va suna deloc cu ce ati vrea voi sa sune…asa ca fiti atenti mereu la acele litere!
  • Sunt 6 linii paralele, fiecarei linii corespunzandu-i o coarda, asa cum am explicat si mai sus.
  • Nu in ultimul rand, vedem multe cifre pe acele linii, fiecare cifra reprezentand spatiul pe care trebuie sa punem un deget al mainii stangi pe coarda respectiva.

Cum citim o tabulatura?

Pai primul si cel mai evident raspuns este, ca la orice carte, de la stanga la dreapta. E greu sa fac o generalizare a tuturor tabulaturilor, asa ca mai bine vedem cateva exemple.

Exemplul nr. 1

Este exemplul de mai sus, adica:

e |------------------------------------------------------|
B |-------3------------3------------3------------3-------|
G |-----0---0--------0---0--------2---2--------2---2-----|
D |---0-------0----0-------0----0-------0----0-------0---|
A |------------------------------------------------------|
E |-3------------3------------2------------2-------------|

Ce vom face cand vedem aceasta tabulatura? Dupa cum vedeti, intre „3”-ul de pe coarda E si „0”-ul de pe coarda D exista un spatiu lateral…asta inseamna ca in timp ce avem degetul mainii stangi pe al 3-lea spatiu al coardei E, ciupim coarda E cu mana dreapta, apoi ciupim coarda D lasata libera, apoi ciupim coarda G lasata libera, apoi ciupim coarda B pe spatiul 3 si tot asa…dupa ce am facut asta prima oara, putin mai stangaci, observam ca nu trebuie sa punem de fiecare data cate un deget al mainii stangi pe cate o coarda…observam ca pentru prima parte, ne trebuie un deget pe spatiul 3 al coardei E si inca unul pe spatiul 3 al coardei B…asa ca o sa punem degetele in spatiile respective si o sa ne facem griji doar pentru ciupit.

Exemplul nr. 2

Daca in schimb am avea o tabulatura care arata asa:

e||---3--3-----3--3-----3--3--3--||
B||---3--3-----3--3-----3--3--3--||
G||---0--0-----0--0-----0--0--0--||
D||---0--0-----0--0-----2--2--2--||
A||---2--2-----2--2-----2--2--2--||
E||---3--3--------------0--0--0--||

Acum nu vom mai citi coarda cu coarda pentru ca observam ca nu mai e niciun spatiu lateral intre note, ci sunt una peste alta…ce facem in cazul asta? Vom pune degetele pe spatiile respective, unul cate unul, si vom ciupi toate coardele deodata.

Completari

Sa vorbim acum si putin despre masura…in exemplul nr. 2, vedem ca primele doua coloane se aseamana…asta de obicei, inseamna ca trebuie sa repetam acordul respectiv de doua ori…ritmul e dictat de melodie si nu e inclus in tabulatura…pe el trebuie sa-l simtiti🙂.

Daca in locul unei cifre aveti simbolul „x”, inseamna ca acea coarda va fi „pusa pe mute”…adica va trebui sa o acoperiti sa nu se auda…

Se mai folosesc cateva simboluri despre care vom vorbi mai mult in viitor..pentru moment, daca esti incepator, incearca sa eviti taburi cu simbolurile astea…ele sunt:

  • „/’ – slide
  • „h’ – hammer on
  • „p” – pull off

Se mai gasesc si alte tipuri de notatii si una ne intereseaza in mod special…se poate ca la inceputul tabulaturii sa aveti ceva de genul asta:

G: 320033

Bm#5: x20033

Em7: 022033

Si asa mai departe…si apoi tabulatura nu va mai fi ca in exemplele de mai sus (mai exact exemplul nr. 2), ci doar va zice:

G       Bm#5    Em7

Daca ne uitam atent, cifrele care definesc acordul G (adica 320033, dupa cum am scris mai sus), sunt exact cifrele primei coloane din exemplul nr. 2, citite de jos in sus. Ce inseamna asta? Cand avem un acord scris „E: 022100”, prima cifra din linie corespunde celei mai groase coarde, a doua cifra corespunde urmatoarei coarde ca grosime, etc. . De asemenea, litera aia care apre la inceput (in exemplul anterior: E ) este numele acordului…ce nota era E ?…..Bravo, E corespunde lui Mi !

Rezumat

A fost un articol incredibil de lung pentru ceva ce eu credeam ca o sa fie foarte scurt, asa ca hai sa rezumam ideile principale. Sper ca in curand sa vin si cu niste completari video la acest articol, so stay tuned!🙂

  • Citim tabulaturile de la stanga la dreapta.
  • Daca in tabulatura, cifrele NU sunt pe aceeasi coloana,  vom ciupi coardele respective individual.
  • Daca cifrele sunt pe aceeasi coloana le vom ciupi in acelasi timp.

Unde gasesc tabulaturi?

Am mai zis si in articolul Ground Basis ca resursa noastra de tabulaturi va fi 911tabs…desi o sa incerc sa fac lectiile in format video de acum incolo, o sa va fac mereu referire la acest site, asa ca puteti sa-i dati un bookmark de pe acum…de asemenea, daca aveti o melodie pe care vreti sa o invatati, puteti sa-mi dati un mesaj cu titlul ei si o sa incerc sa postez o lectie cu ea.

Incheiere

Da, stiu ca a fost un articol lung, dar oamenii sunt foarte confuzi atunci cand vad pentru prima oara o tabulatura…sper ca v-am clarificat cateva nelamuriri….dar daca simtiti ca inca nu ati inteles totul, nu va fie frica/rusine sa ma intrebati…it’s why I’m here🙂 .

Acum ca am invatat sa citim si o tabulatura, puteti sa fiti foarte entuziasmati, caci zilele astea vom invata prima noastra melodie!

4 responses to this post.

  1. Posted by thelovelyturtle on Iulie 8, 2010 at 13:05

    bravo omule!

    la un incepator, i-ai facut ziua faina!

    Răspunde

  2. Posted by Alexmaiden on August 22, 2010 at 21:42

    Salutari!Sunt incepator pe electrica,sunt cam confuz la tabulatura,nu inteleg ce inseamna al 3-lea spatiu al coardei E de exemplu..?Sunt 21 de spatii cumva?De unde incepe numerotarea spatiilor…sunt confurz.Am nevoie sa-mi explici cum pot pricepe tabul..multumesc!

    Răspunde

    • Pai puteai sa citesti posturile anterioare si sigur intelegeai🙂 Dupa cum vezi la chitara ta, are niste insertii metalice perpendiculare pe gat…insertiile alea metalice despart spatiile. Un spatiu corespunde unei note.
      In al doilea rand, tu ai 6 coarde pe chitara ta. De la cea mai groasa la cea mai subtire: EADGBe…in traducere clasica: Mi La Re Sol Si Mi…aceasta este rezonanta naturala a fiecareia dintre cele 6 coarde atunci cand sunt acordate normal.
      In al treilea rand, fiecare spatiu adauga un semiton notei de dinainte. Asa ca notele de pe prima ta coarda, pe masura ce apesi cu degetul pe spatiii consecutive dupa E (Mi) vor fi F (Fa), F# (Fa#), G (Sol). Deci al treilea spatiu al coardei E (Mi) este nota G (Sol). Si daca tabulatura iti zice sa-ti pui degetul pe al treilea spatiu al coardei E, tu vei pune degetul pe nota G.
      Daca mai citesti o data incetisor, sigur intelegi! Multa bafta!🙂

      Răspunde

  3. Posted by thelovelyturtle on Decembrie 7, 2010 at 12:08

    Superb! Sa vezi ce ma pornesc eu acuma:)
    Mersi fain!

    Răspunde